Qu’est-ce que la “réalité” du passé historique ? Réflexions à partir de la théorie de l’histoire chez Paul Ricœur // [What’s the reality of the historical past? Reflection on the basis of the theory of history of Paul Ricoeur]

Abstract
English Abstract: In recent decades, the question of the reality of the historical past has risen to the forefront of analysis, not only in historiography or historical theory but also in literary criticism. This question has been raised in different forms by a tendency that has come to expression in these disciplines to blur the distinction between historical representation and fictional narrative, and casts suspicion on the historian’s claim to uncover a measure of “reality” of the historical past. This article examines Paul Ricœur’s critical response, in different periods of his work, to the challenge raised by historical skepticism. It focuses on how Ricœur, after a period of initial criticism of Heidegger’s philosophy in his works of the 1980s and early 1990s, appropriates in his late work Memory, History and Forgetting, a number of key concepts that Heidegger proposed in Being and Time and reformulates them to buttress his theory of the reality of the historical past. The aim of this article is less to provide an exegesis of Ricœur’s conception of historical understanding, than to critically examine the theory of the “reality” of the historical past that he developed during different periods of his work.

French Abstract: Au cours des dernières décennies, la question de la réalité du passé historique suscite un vif débat qui concerne non seulement l’historiographie ou la théorie de l’histoire, mais aussi la critique littéraire. Ce débat a été posé d’estomper la distinction entre la représentation historique et le récit fictif, ce qui met ainsi en question la prétention de l’historien de trouver une mesure de la “réalité” du passé historique. Cet article analyse la réponse critique que Paul Ricœur propose, dans les différentes périodes de son œuvre, au défi soulevé par le scepticisme historique. Il met en relief la manière dont Ricœur, à la suite de sa lecture critique de la philosophie de Heidegger au cours des années 1980 et au début des années 1990, emprunte dans son ouvrage tardif La mémoire, l’histoire, l’oubli un certain nombre de concepts clés proposés par Heidegger dans Être et temps, pour étayer sa théorie de la réalité du passé historique. L’objectif de cet article est moins de proposer une exégèse du travail théorique de Ricœur que de soumettre à l’examen critique le rôle des concepts heideggériens dans son interprétation du passé.